على قاضى عسكر

95

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

تلاش براى بازسازى پس از سلطهء وهابيان بر حجاز و ويران ساختن حرم و گنبد ائمهء بقيع و ديگر بناهاى اين قبرستان ، شيعيان جهان و خصوصاً مراجع و علماى دينى تلاش‌ها و اقداماتى براى بازسازى و تعمير قبور بقيع انجام داده‌اند . مظفر اعلم ، نمايندهء دولت ايران در جدّه از سال 1330 ه . ش . با تشويق و حمايت علماى شيعه كوشش‌هايى در اين راستا داشته است . وى در تاريخ 21 / 9 / 1330 در نامه‌اى به شمارهء 402 ، خطاب به كميسيون دائمى حج چنين مىنويسد : روز چهار شنبه ششم آذرماه 1330 براى زيارت مدينهء منوره به آن‌جا رفتم . نتيجهء مطالعات خود را ذيلًا به عرض مىرساند : 1 - وضعيت بقيع بعد از خرابى تمام ساختمان‌هاى قبور ائمهء اطهار عليهم السلام بسيار دلخراش است و عبارت از قبرستان پست و بلند عمومى است كه هيچ فرق و امتيازى بين قبور بزرگان دين و عامّه ناس باقى نيست و اگر توفيق حاصل شود كه موافقت اولياى دولت سعودى براى ساختن ديوارى با پنجره‌هاى آهنى ، گرد محوطه مدفن مطهر ائمهء هدى تحصيل شود كه اقلًا اين قبور در ميان اين چهار ديوار محفوظ بماند ، قدم بزرگى در حفظ شعائر اسلام برداشته شده است . اميدوارم در مواقع مقتضى در مذاكره با اولياء مؤثر و متنفذ ، كوتاهى نشود . شايد بتوان فعلًا تا اين اندازه حفاظت قبور منظور را ، كه عبارت از محوطه‌اى به‌وسعت 120 متر مربع است تأمين نمود و